Voordelen en tevredenheid van werknemers

De top drie drijfveren voor werknemerstevredenheid die in de enquête werden genoemd, waren een gunstige behandeling van werknemers op alle niveaus, salaris en voordelen. De recessiebestendige economie heeft ertoe geleid dat men minder voordelen ziet in het zakendoen, zo blijkt uit de enquêteresultaten. Verder bieden minder werkgevers werknemersvoordelen, zoals een ziektekostenverzekering. Ook zijn er minder mensen die geld besparen door te bezuinigen op voordelen en salarissen. En hoewel werkgevers nog steeds werkzekerheid bieden, zijn er minder die dit doen, omdat de meeste weinig tot geen spaargeld beschikbaar hebben ten behoeve van de werknemer.

employee benefits

Volgens de enquête zouden zeven van de tien werknemers de voorkeur geven aan een hogere titel of salaris als ze daarmee hun inkomen zouden kunnen verhogen. Bijna de helft van de ondervraagden zegt echter dat ze een salarisverhoging nooit zouden overwegen. Iets meer dan de helft van de ondervraagden gaf echter toch aan bereid te zijn een hogere titel of een hoger salaris aan te nemen als hun werkgever dat zou aanbieden. Werknemers in sectoren als de horeca zouden bijzonder blij zijn met een hogere titel of een hoger salaris; zij staan meestal het kortst op de wachtlijst en krijgen dus meestal de hoogste compensatie aangeboden.

In de huidige economie, waarin geld besparen steeds belangrijker wordt, zijn werknemers wellicht niet tevreden met hun functie of salaris. Bovendien heeft het feit dat uitkeringen nu slechts voor zoveel mensen beschikbaar zijn, ook tot minder tevredenheid over hun baan geleid. Uit de enquête bleek dat steeds minder bedrijven werknemersvoordelen aanbieden; de indruk bestaat dat het aantal werkgevers dat deze voordelen aanbiedt, langzaam afneemt, omdat bedrijven zich zorgen maken over het verlies van een deel van hun voordelen en omdat werknemers afzien van een baan vanwege de stijgende premies en aftrekposten. De resultaten suggereren dat het gebrek aan voordelen de arbeidstevredenheid kan schaden, omdat werknemers het gevoel hebben dat ze geen controle hebben over de gezondheidsvoordelen die ze krijgen. Bovendien kunnen lagere functies, die over het algemeen minder voordelen bieden dan hogere functies, sommige werknemers onaantrekkelijk maken, terwijl anderen het gevoel hebben dat ze onvoldoende loonsverhoging of promotie krijgen.


Voordelen en tevredenheid van werknemers